John Vink studeerde fotografie aan La Cambre. Hij begon als onafhankelijke fotograaf en freelance journalist te werken in 1971. Met het winnen van de prestigieuze W. Eugene Smith Grant in Humanistic photography in 1986, kwam hij in de internationale aandacht te staan. In 1993 werd Vink genomineerd als lid van Magnum Photos en van 1997 tot 2017 was hij volwaardig lid van het gerenommeerde fotocollectief. In 2017 trad hij toe tot het fotoagentschap MAPS.

Vanaf 1985 begint Vink op regelmatige basis te werken voor het Franse dagblad Libération. Hij start in datzelfde jaar ook een persoonlijk project, Water in the Sahel, waarvoor hij gedurende twee jaar verschillende keren op reis vertrekt naar Niger, Mali, Burkina Faso, Senegal. In 1986 wint hij voor dat werk de Eugene Smith-prijs.

Nog in ’86 wordt Agence VU opgericht, een agentschap van fotografen in Parijs. Vink sluit zich van bij het begin aan.

In 1987 start Vink een project op over vluchtelingenkampen in de wereld. Daarvoor trekt hij naar India, Mexico, Honduras, Soedan, Hongarije, Thailand, Turkije, Malawi, Koerdistan, Bangladesh, Kroatië, Angola. In het Centre National de la Photographie (Parijs) werd in 1994 een tentoonstelling, Refugiés, aan dat project gewijd. Het boek verscheen een jaar eerder.

In Peuples d’En Haut, een reeks over gemeenschappen die in bergstreken leven (Guatemala, Laos, Georgië), benadrukt Vink hoe de moeilijke leefomstandigheden de betrokken volkeren sterk bewust maken van hun culturele identiteit. Het project ging van start in 1993 en in september 2004 verscheen het boek bij Editions Autrement.

Van 2000 tot 2016 leefde en werkte Vink in Cambodja, met als bedoeling zich te concentreren op één land in plaats van steeds te reizen.

John Vink is een fotograaf met weinig woorden over wat goeie fotografie is. Zijn analoge zwart-wit beelden getuigen des te meer over zijn talent en gevoel voor sobere composities met -letterlijk en figuurlijk- veel diepgang; zijn foto ’s bevatten meerdere lagen en de interactie tussen de elementen van voor- en achtergrond vormen zowat de persoonlijke schriftuur. Hij brengt deze elementen op het juiste moment samen en maakt zo eenvoudig leesbare beelden. Betekenisvolle beelden en gevoel voor esthetica in een perfecte combinatie.

John Vink stelt in België zelden of nooit tentoon. Het is geleden van 1993 met ‘Best of’ in Galerie Verhaeren in Brussel. In 2011 toont het Museum Dr. Guislain op ‘In de marge’ het afwijkende, het onopgemerkte, het ordinaire door het oog van twintigtal fotografen.