YOU ARE ALL THAT I REMEMBER

Il n’y a pas de lieu précis, d’ailleurs, l’endroit importe peu. Seul l’instant compte. Chaque scène nous renvoie le souvenir d’un moment vécu. Il y a comme une nécessité, ce besoin presque viscéral de figer les choses pour ne pas les laisser s’échapper. Cette peur de la perte, omniprésente. Figer les êtres et les choses pour les faire exister à jamais.

Entrecroiser ces images pour en faire un récit. Les regarder comme des tableaux. Voir ces peintures où le temps semble s’être suspendu, où les protagonistes sont en perpétuel flottement entre rêve et réalité. Ces regards sont perdus, figés. Ces paysages intérieurs à la fois chaotiques et contemplatifs nous renvoient sans cesse vers ce flottement.

You Are All That I Remember nous invite à voyager, à nous laisse porter entre chaque images. Peu importe son sens de lecture, elles forment un tout et sont toutes reliées les unes aux autres.

 

CONFRONTATION

Chrystel Mukeba’s photographs have a time span: they are pictures whose metaphorical shutter time is stretched to the time needed for an intimate, authentic portrait. The “Confrontations” series is sober, but produces a great effect. In portraits and details of her grandmother’s folded hands, bare back, or legs under a blanket, Mukeba gives expression to an intimacy that goes far beyond a reflection on physical ageing.

“For three years, my grandmother saw me arriving every day with my camera. At the end, she thought, ‘Oh no, there she is again!’ The project followed a completely natural course. At first I didn’t know where it was going; it grew almost organically. I didn’t take photos every time we were together; we did a lot of talking. It was our intimate project. Her house, where I grew up, moreover, was being renovated at the time and I saw everything changing. I wanted to preserve something with the photographs, to record traces. At first, my grandmother used to ask me sometimes what I wanted to do with all those photographs: ‘You’re not taking photos of an old lady, that’s a waste of time.’ But when she saw them, she was quite proud: ‘I’m leaving a trace behind.’ I know she won’t be there forever. That’s why the project is so dear to me.”