ALAIN JANSSENS

 

Alain Janssens ontwikkelde in de loop der jaren, met de hem eigen ernst en terughoudendheid, een apart en beklijvend oeuvre. Zijn onderwerpen lijken elementair: een lichaam en bomen, een citroen op een tafel, een jas over een lege stoel gehangen, een droomvijver, een naakte torso, een mysterieuze nachtelijke stad. De fotograaf behandelt zijn bescheiden onderwerpen met zachtheid en doet ze baden in licht. Hij probeert het onmogelijke in het hart van de dingen te vatten op het ogenblik van het afdrukken zelf. De suggestieve kracht van zijn foto’s, het animisme van zijn composities (“het levende in het levenloze fotograferen”, zegt hij): het zindert allemaal in de trilling van het licht, gefilterd door de variërende perspectieven, rijk aan minuscule schitteringen. De volheid vult de leegte aan, de vormen dialogeren met elkaar in een schemerzone. Dit is ook een tactiele blik, die de dingen streelt maar ze intact laat. – Emmanuel d’ Autreppe

L’actualité de ce photographe, pourtant hors du temps conventionnel, est particulièrement dense. L’occasion de jeter sur son travail l’éclairage qu’il mérite, loin des feux de la rampe et des spots aveuglants: une lumière feutrée aux angles variables, riche de minuscules éblouissements. Il a développé au fil des années, avec rigueur et discrétion, un travail infiniment personnel, singulier et attachant. – Emmanuel d’Autreppe

La photographie n’a rien d’immédiat ni d’évident. Elle demande une attention et une disponibilité proche de la contemplation. Alors seulement elle se révèle à nous petit à petit, comme un poème mystérieux, une apparition troublante et fascinante.  Il le démontre brillamment à travers de ces images pleine de mystère, de poésie, de simplicité, de sensualité, oscillant sans cesse entre l’infime et l’immense, le tout et le rien, la part et le plein.  – Jean-Marie Wynants